ReNunGaN bErsaMa>>

Islamic Widget

Rabu, 9 Mac 2011

Kerana HANA???

Bismillahirrahmanirrahim...

Detik 2.00 petang...

Berpusu-pusu sahabt2 sekalian memasuki kelas.. ade yg mgantuk, gembira nk belajar n xde prasaan pon ade.. baiklah hr nie kita akan belajar tajuk إدارة جلسة افتتاحية لمخيم اللغة العربية

Ble sampai kt satu part je iaitu حَان..

ma makna hana???? Hana??? Siapakah itu?? Benda apakah itu???

Mgikut MR. GOOGLE kita hana tu mksdnya datang.. jadi datang ape pulak nie??

Tiba2 seorang ustaz bgi satu ayat

“ TELAH MASUK WAKTU ASAR BAGI KAWASAN2… JADI APA YANG MASUK???? ”

Ape lagi mcm2 jawapan la yg didngari dari tepi, belakang, depan (oops ustaz la kt depan, maaf ye ustaz)..

“ Ustz, waktu tu lah yg tlh masuk kawasan tu ”

“ Ustz, kawasan tu la telah masuk waktu ”



Konfius…

Hati merasakan pelik dgn jawapan2 yg diberikan oleh sahabt2…

Ape bezanya waktu msuk dlu or kawasan yg msuk waktu???

Tiba-tiba ade yg bersuara : “ Ustz, saya rse kita yg masuk waktu itu ”…

Lagi la pelik jawapan die…

Tp apa yg nk dipelikkan… ada suara yg ckp : “ ustz explain skit ”

“ Bermula dari pagi sampai la malam, kita yang bergerak kan, jam tidak bergerak, ia hanya statik je… Betul x??? ”


Dalam diam hati bermadah :

Aah selama ini kita je yg bergerak mgikuti putaran bumi… Tetapi masa tetap sme.. Ia tetap berlalu kerana kita sebagai manusia yang perlu merebut dan mendapatkan dengan menggunakan kesempatan waktu itu dengan sebaiknya…

Firman Allah dalam surah Al-Asr :

"Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran" (Al-Asr 103: 1-3).

TETAPI, pernah tak kita berfikir, kalau masa tak bergerak, kita yang bergerak tanpa melakukan kerja yang bermanfaat, JADI ADAKAH KITA INI UMPAMA ROBOT YANG MAKAN ELEKTRIK JE???? Renung-renungkanlah dan selamat beramal…

INGATLAH!!

Masa-masa yang berlalu adalah sejarah
Kehidupan adalah hari ini
Esok belum pasti
Biar apa pun perancangannya
Namun kata-kata itu bukan suatu kebenaran atau mutlak
Bukan hakiki
Yang penting dalam hidup ini
Juga suatu kewajipan
Mempercayai takdir juga qada dan qadar

Wallahualam..


Yang Baik Jadikan Teladan, Yang Buruk Jadikan Sempadan

2 ulasan:

norimah yusoff berkata...

oh, cerita ni ke yg org tu suruh tunggu tu..=)

best2..
sebut je ustaz, tibe2 rase nak tergelak...haaa,

astaghfirullah..

" NuR Itu CaHaYa " berkata...

hehe.. mcm2 cte la cik ima...